Heggenelever fikk se ny teknologi

Bedriften Vakre Vene AS er en Harstadbedrift som i 2021 ble kåret til årets butikk av hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen «Virke». Torsdag 20. oktober var nesten 90 Heggenelever invitert til Vakre Vene i Harstad sentrum. Bedriften hadde laget et todelt undervisningsopplegg for elevene på økonomifagene på Heggen. Presentasjon omhandlet temaer som var relevant i fagene markedsføring og entreprenørskap.

Del 1 var et foredrag på Harstads nyeste hotell Quality, mens del 2 involverte et bedriftsbesøk i lokalene til Vakre Vene AS midt i Harstad sentrum. Foredraget ble holdt av gründer/daglig leder Richard Bendiksen og e-commerce manager Cecilie Olsen. I tillegg bidro kreativ leder Guro Løvås Fause og butikksjef Jeanette Åkesson Nielsen på selve besøket i butikken.

Elevene fikk lære mer om hvordan Vakre Vene arbeider systematisk og målrettet på sosiale medier og på deres egen nettside www.vakrevene.no. Guro Fause og Jeanette Nielsen ga elevene et innblikk i hvordan selskapet tenkte markedsføring i butikk.  Elevene var også så heldig å få se det nyeste av robotteknologi i Norge. En robot som har forenklet hverdagen og forbedret den inngående og utgående logistikken til butikken som har over 100.000 vareutleveringer årlig.

To av elevene på Heggen VGS arbeider til daglig på Vakre Vene og disse hadde aktive roller under presentasjon av roboten PIO. Dette gjaldt Vilde Bjørkelund og Sondre Knudsen som forklarte velvillig om roboten og dens fordeler.

Lærerne Are Johannessen, Helga Refsdal og Siv Svaleng ønsker å rette en stor takk til Vakre Vene og Quality Hotel som muliggjorde dette prosjektet. Besøket ble blant annet mulig gjennom at Quality Hotel lånte oss fantastiske møtelokaler ved sjøen i Harstad sentrum. Vi må også rette en stor takk til Vakre Vene som brukte masse tid og ressurser for å gjøre denne fredagen til en lærerik affære for elevene.

Fra Heggen deltok programfagsgruppene markedsføring og ledelse 1 og 2 og entreprenørskap og bedriftsutvikling 1.

Tekst: Are Johannessen.